Chcąc stale rozwijać swoją firmę i otwierać się na nowe formy opłacalnej współpracy, powinniśmy wziąć pod uwagę inwestowanie w zagraniczne rynki. Kierując swoją działalność na wschód, zyskujemy bowiem dostęp do licznych klientów i partnerów biznesowych, a także umacniamy wizerunek marki. Co więcej, rozwój eksportu zapewnia większą stabilizację finansową na wypadek kryzysów w rodzimym państwie. Mimo to przedsiębiorcy niekiedy obawiają się, że ze względu na brak dobrej znajomości innych kultur i rynków zagraniczne inwestycje są obarczone bardzo dużym ryzykiem, które może wiązać się z dotkliwymi kosztami. Warto jednak wspomnieć, że przygotowując przemyślany plan rozwoju eksportu, zmniejszamy to ryzyko do minimum, a także możemy przewidzieć, jak będzie przebiegał cały proces. Dlatego w poniższym artykule omawiamy, o czym należy pamiętać, rozważając eksport na zagraniczne rynki i przedstawiamy sposoby pozwalające zwiększyć szansę na opłacalną inwestycję.
Analiza rynku i stworzenie przemyślanej strategii - od czego warto zacząć?
Trudno wyobrazić sobie rozszerzenie prowadzonej działalności na zagraniczne rynki bez analizy konkurencji i potrzeb lokalnych klientów. Tego typu analiza pozwala na staranne zaplanowanie całego procesu oraz na stworzenie przemyślanej strategii eksportowej, która zmniejszy ryzyko ewentualnych niepowodzeń. Warto jednak wspomnieć, że przedsiębiorcy nie zawsze wyróżniają się dobrą znajomością zagranicznych rynków, a ich szczegółowe poznanie zwykle wiąże się z koniecznością poświęcenia czasu oraz sił. Dlatego na tym etapie wiele firm decyduje się na współpracę z doświadczonymi analitykami, którzy specjalizują się w danych regionach i którzy mogą przygotować rzetelne raporty dotyczące konkretnej branży. Dużym uznaniem cieszy się między innymi firma East Analytics, która oferuje profesjonalne doradztwo na każdym etapie rozwoju działalności na międzynarodowych rynkach.
Rozważając rozwój działalności i inwestycję w eksport, warto wcześniej opracować szczegółową strategię, która będzie uwzględniała zarówno krótko-, jak i długoterminowe cele. Na samym początku warto inwestować w rynki, które mają największy potencjał i jednocześnie wiążą się z najmniejszym ryzykiem niepowodzeń. Wówczas zyskamy więcej czasu na wzmocnienie wizerunku marki i na uzyskanie większej płynności finansowej. Co więcej, podczas planowania strategii warto wziąć pod uwagę nie tylko bariery językowe czy kulturowe, ale także zupełnie inne regulacje prawne oraz podatkowe. Brak dostosowania swojej działalności do obowiązującego prawa może bowiem wiązać się z dotkliwymi karami oraz z negatywnym wpływem na wizerunek firmy.
Plan rozwoju eksportu - dopasowanie oferowanych produktów do potrzeb klientów
Przygotowując plan rozwoju eksportu, powinniśmy również pamiętać o dostosowaniu oferowanych produktów lub usług do potrzeb lokalnych klientów - szczególnie wtedy, gdy decydujemy się na współpracę z mniejszymi firmami lub klientami indywidualnymi. Wówczas należy zadbać o utrzymane w dobrym tonie reklamy, a także o przyciągające wzrok opakowania czy o zrozumiały, prosty język. Oprócz tego cennym doświadczeniem okazuje się współpraca z lokalnymi partnerami, którzy bardzo dobrze znają rynek i którzy mogą pomóc nam w zdobyciu zaufania nowych klientów. Z tego powodu warto nawiązywać współpracę również z analitykami, którzy zwykle mogą pochwalić się licznymi znajomościami oraz podzielić się z nami przydatnymi wskazówkami.