Jak wybrać buty do biegania?

Zakupy

29-03-2021

Większość butów może się wydawać na początku komfortowa, jednak dopiero kilkukilometrowy trening je zweryfikuje. Nie warto kierować się tylko marką, zwróć uwagę na swój styl biegania i kształt stóp. 

Kilka wskazówek dla początkujących biegaczy

Przede wszystkim zastanów się, ile i jak biegasz. Wybierz typ obuwia i  funkcje, dopasowane do swoich potrzeb. Wypróbuj przynajmniej kilka par, aby dowiedzieć się, która sprosta Twoim oczekiwaniom. Ogólnie rzecz biorąc, jedna para butów do biegania powinna wystarczyć na około 3-4 miesiące. Oczywiście jeśli nie biegasz wyczynowo. Spójrz na swoje buty i sprawdź, czy podeszwa jest ściśnięta lub zużyta. Jeśli tak, nadszedł czas na zakupy.

Jak wybrać buty do biegania?

 Rodzaje butów do biegania

 Buty szosowe są przeznaczone do biegania po nawierzchni i sporadycznie w innych miejscach, z niewielkimi nierównościami. Zachwycają lekkością i elastycznością, jednocześnie zapewniają amortyzację i stabilizację stóp, podczas powtarzalnych kroków na twardych, równych powierzchniach.

Buty do biegania po trasach off-road idealnie sprawdzą się przy treningach w cięższych warunkach terenowych, ze skałami, błotem, korzeniami i innymi przeszkodami. Zostały wzmocnione solidnym bieżnikiem, zapewniającym tempo na tym samym poziomie. Proponowane obuwie gwarantuje stabilność, wsparcie i ochronę pod stopami.

 Buty cross-treningowe nadają się idealnie do treningów gimnastycznych, crossfitowych lub wszelkich aktywności, związanych z równowagą, gdzie preferowany jest większy z podłożem niż gruba platforma.

Jak wybrać buty do biegania?

Co można wyczytać ze starego obuwia?

Jeśli posiadasz ulubioną parę butów do biegania, sprawdź wzór zużycia na podeszwach. W ten sposób łatwo ustalisz swój styl biegania. Pronacja pokazuje wzór zużycia scentralizowany zaraz pod palcami i niewielkiej części pięty. To naturalny styl biegania, który omaga absorbować uderzenia. Zmniejsza nacisk na kolana i stawy. W ten sposób biegają najlepsi sportowcy.

O nadpronacji świadczą ślady zużycia wzdłuż wewnętrznej krawędzi buta. Pokazuje nadmierne wykorzystywanie wewnętrznych krawędzi stóp. Może się wiązać z bólem kolan i kontuzjami. Potrzebne są wtedy buty, zapewniające stabilizację lub kontrolę ruchu. Supinacja (podpronacja) oznacza zużycie zewnętrznej krawędzi buta. Stopa wychyla się na zewnątrz, co powoduje niewystarczającą redukcję uderzenia podczas lądowania. Co ważne, tylko niewielka grupa biegaczy cierpi na tą przypadłość. Potrzebują butów z dużą amortyzacją i elastycznością.

Podobne artykuły