Jak obliczyć opłacalność działań marketingowych? Skorzystaj ze wskaźnika ROI
Porady PAP - 05-08-2021

Jak obliczyć opłacalność działań marketingowych? Skorzystaj ze wskaźnika ROI

Sensem prowadzenia biznesu jest generowanie zysków wyższych niż inwestycje. Dlatego tak ważne jest obliczanie opłacalności poszczególnych działań. Dotyczy to również marketingu. Informacji o opłacalności działań marketingowych dostarcza wskaźnik ROI. Wyjaśniamy, czym on jest, o czym konkretnie informuje i jak go wykorzystać.

Czym jest wskaźnik ROI?

ROI to skrót od angielskiej nazwy Return On Investment. Innymi słowy, chodzi o zwrot z inwestycji. Najprościej można powiedzieć, że ROI to informacja, ile zyskaliśmy lub straciliśmy na danej inwestycji. Oblicza się go poprzez zestawienie kosztów inwestycji oraz otrzymanego zysku. Zasadniczo, jeśli ROI jest dodatni, oznacza to, że kampania była opłacalna. Jeśli natomiast ROI jest ujemny, inwestycja w marketing przyniosła stratę. Są to ogólne założenia, które często okazują się prawdziwe. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że wskaźnik roi jest bardzo ogólny. Ma on pewne ograniczenia. Nie uwzględnia niektórych czynników, przez co w rzeczywistości czasami ujemna wartość ROI wcale nie powinna skłaniać do rezygnacji z danych działań marketingowych. Podobnie dodatni ROI nie musi oznaczać, że marketing w danej firmie jest prowadzony bezbłędnie.

 

Czynniki nieuwzględniane przez wskaźnik ROI

ROI uwzględnia wydatek poniesiony na daną kampanię marketingową. Jednak trudno w nim zawrzeć wiele innych kosztów, takich jak sama obecność marki w sieci. Generuje ona koszty związane z zatrudnieniem pracowników czy kupnem technologii. Często koszty te nie są bezpośrednio uwzględnione w kosztach kampanii marketingowej. Tym samym zdarza się, że dodatni ROI wcale nie jest tak wysoki, jak mogłoby się wydawać. Ponadto, na wzrost sprzedaży mogą wpływać rozmaite czynniki. Czasami nie ma pewności, że sprzedaż wzrosła właśnie z powodu wdrożenia danej kampanii.

 

Warto również zaznaczyć, że ROI nie uwzględnia korzyści długoterminowych. Kampania marketingowa nie zawsze ma na celu natychmiastowy wzrost sprzedaży. Często służy budowaniu marki i zwiększeniu rozpoznawalności. Efekty takiej kampanii są widoczne po dłuższym czasie. Co więcej, w dużej mierze pozostają niewymierne. Tym samym dobra i efektywna kampania marketingowa może dać ujemny wskaźnik ROI.

 

Czy przedstawione powyżej ograniczenia ROI oznaczają, że obliczanie wskaźnika nie ma sensu? Jak najbardziej ma ono sens, o czym przekonujemy w kolejnym paragrafie. Należy jednak pamiętać, że ROI zawsze powinien być analizowany razem z innymi wskaźnikami rentowności.

Dlaczego warto korzystać ze wskaźnika ROI?

ROI to jeden z kilku wskaźników, które informują nas, czy prowadzimy właściwe działania marketingowe. Dzięki stałej obserwacji zmian ROI, uwzględniając również inne wskaźniki, łatwo możemy wyciągnąć wnioski, czy prowadzimy właściwe działania marketingowe. Daje to możliwość ich modyfikacji, wcielania w życie nowych działań i rezygnacji z dotychczasowych. Dzięki ROI unikamy zbędnych wydatków na nieskuteczne kampanie reklamowe. Oszczędzamy w ten sposób pieniądze oraz zapewniamy rozwój naszej firmie, która notuje coraz większą sprzedaż, zwiększając tym samym swoje zyski.

 

Jak obliczyć opłacalność działań marketingowych? Skorzystaj ze wskaźnika ROI