Każdy człowiek codziennie styka się z sytuacjami podnoszącymi poziom stresu. Stres jest bowiem naturalną reakcją organizmu na nowe wyzwania oraz nieoczekiwane sytuacja. Może działać zniechęcać do kontynuowania danej czynności lub działać w sposób mobilizujący - aby dobrze i szybko uporać się z stresującym zagadnieniem. Także w pracy jesteśmy narażeni na wiele bodźców, które podnoszą poziom stresu.
Odpowiedni poziom stresu - klucz do efektywności?
Dr Hans Seyle jest naukowcem, który “wymyślił” stres. To on sprecyzował, czym jest ten czynnik, kiedy jego poziom się podnosi oraz jakie skutki ma długotrwałe przebywanie w stresujących warunkach.
Wspomniany lekarz prowadził swoje badania w połowie XX wieku i już wtedy zauważył, że nie tylko zbyt wysoki poziom stresu jest dla człowieka niekorzystny, ale także zbyt niski.
Człowiek, którego poziom stresu podnosi się do wysokiego poziomu zaczyna mieć problem ze skoncentrowaniem się na danej czynności oraz odczuwać przemęczenie, także fizyczne. Naturalnym uczuciem w tej sytuacji jest strach - to on zmuszał naszych przodków do zachowania szczególnej ostrożności w stresującej sytuacji. Dziś takie emocje nie są jednak pożądane, szczególnie w trakcie pracy.
Zbyt niski poziom stresu może natomiast spowodować kompletny brak motywacji do działania, a nawet apatię.
Każdy człowiek odczuwa stres
Ludzie odczuwają nasilenie stresu w wielu sytuacjach. Nie jest to nic złego. Najważniejsze jest, aby umieć odpowiednio zareagować na wzrost poziomu stresu.
Warto, aby stres zadziałał motywacyjnie i spowodował wytężoną pracę w trudnej sytuacji. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że każdy popełnia czasami w pracy pewnego rodzaju błędu i ma gorsze dni. Warto nie załamywać się wtedy, w zamian spróbować zrealizować otrzymane zadanie jak najlepiej.
Mierz siły na zamiary
Niektórzy nie są świadomi tego, że niektóre wymagania mogą ich przerastać. Taka sytuacja czasami może zdarzyć się także w pracy. Podobnie jest wtedy, gdy trudno jest wykonać wszystkie otrzymane zadania w zbyt krótkim czasie. Moment, w którym pracownik nie jest w stanie wykonać danej czynności zawsze wiąże się ze zwiększonym poziomem stresu. W takiej sytuacji najlepiej porozmawiać z przełożonym, a także uświadomić sobie, że zbytnie stresowanie się sprawami, na które nie mamy wpływu przeważnie nie przynosi dobrych efektów.